2016. feb 13.

Vorosilov mesterlövésze

írta: Trezor atya
Vorosilov mesterlövésze

Tavaly áprilisban hívták fel a figyelmemet erre az 1999-ben készült orosz (bűnügyi?) filmre, tegnap jutottam el a megnézéséig.

banner-vorosilov1.png

A film a Szovjetunió felbomlása utáni félkaotikus világban játszódik, ahol még működnek a régi elvtársi kapcsolatrendszerek, de már betette a lábát a kapitalizmus vadhajtása is, ami egyfajta sajátos újszerű vadnyugati környezetet eredményezett, ahol mindenki úgy igyekezett érvényesülni, ahogy csak tudott, valódi pénznek pedig a dollár számított.

A film felemás élményt nyújtott (legalábbis nekem) – egyrészről tök jó, másrészről meg olyan igazi bénázás, amolyan ex-kgst típusú naiv súlytalanság. A szereplők kiválogatása szerintem marhajó (életszagú arcokat sikerült kiválogatni), az alapötlet jó (öregtata a bosszúálló, régimotoros szovjet tisztviselők, lakótelepi sutyerákok, parkban sakkozó öregek, hálós bevásárlószatyor, elszabadult piaci üzérkedés, külföldön ügyeskedő anyuci, stb.), de a dramaturgia sokszor elnagyolt, nincs rendesen kibontva. Sokszor csak sémákat mutatnak fel, de csak vázlatosan, amiből persze mindenki tudja/érzi, hogy minek a sztereotípiája szeretne lenni, de hát ugye klisék és panelek felmutogatásától még nem lesz sajátos légköre a filmnek, amibe beleélheti magát a néző. A szereplők kiválogatása bár tetszik, de a film történetvezetése miatt csak részben tudtak élővé válni, a történet „izgalmát” sokszor inkább csak a szereplők szövegeivel kívánták beállítani, például a bosszúállás kivitelezése egyáltalán nem volt különösebben fifikás vagy precízen megtervezett, de a rendőrezredes mégis úgy adja elő, mintha valami roppant körmönfont elkövetőről lenne szó, aki türelmesen vadássza le a rosszfiúkat, pedig nem. Gondolom, az amerikai profi veterán főhőseinek mintája lebegett a filmkészítők szeme előtt.

Szóval egy-kicsit olyan súlytalanra sikerült a film, de azért nem bánom, hogy megnéztem, inkább azt bánom, hogy megcsinálhatták volna igazán jól is, amiből jobban visszajött volna az exszovjet-újorosz határmezsgyének a korrajza vagy legalább a hangulata. Kifejezetten örülnék, ha sajátosan kelet-európai (ex-kgst) hangulatú krimiket tudnánk készíteni, jellegzetesen országhoz illő (és nem nyugati mintájú) szereplőkkel. Mondjuk e tekintetben még mindig sokkal jobb, mint a Linda filmsorozat újraélesztésének próbálkozása (pedig az eredeti milyen jó még mindig, talán csak a bunyós jeleneteken kéne egy picinkét változtatni) vagy az Európa Expressz (pedig az alap itt se lett volna rossz). Jó mintának merném mondjuk mondani még az Ötvöscsöpis-Kardosdoktoros filmeket (persze inkább családi mozi kategóriában), az X polgártárs vagy a Gorkij Park filmeket, bár kár, hogy az utóbbi két film pont amerikai készítésű. Hasonló témában ajánlott megnézni még a Harry Brown c. filmet Michael Caine-nel, összehasonlításképpen is érdekes lehet, persze nekik biztos sokkal méltányosabb összeg állt rendelkezésre a filmforgatáshoz.

 

Szólj hozzá

mozi saját reagálás