2015. dec 15.

alapinfók a bloghoz

írta: Trezor atya
alapinfók a bloghoz

banner-ews1.png

 

Tartalom

Az oldal menüpontjainak magyarázata:
    • Hajónapló: Jártamban-keltemben kirakott rövid helyzetjelentések. Általában telefonról rakom fel őket, így könnyen lehet, hogy nem tudom rendesen beállítani a megjelenést.
    • Írások: Ide tartoznak mindazok az írásaim és szösszeneteim, amiket szintén én írtam, de hosszabb lélegzetűek, világmegfejtések, töprengések. Az utóbbi években ezekből elég kevés van, és jelenleg nem érzek magamban javuló tendenciát ezzel kapcsolatban.
    • Ollózás: Itt olyan írások találhatók, melyeket szeretnék megosztani a tisztelt nagyérdeművel, viszont nem én írtam őket, hanem másoktól ollóztam ki.
    • Linkek: Itt csak egyszerű internetes hivatkozások találhatók, amiket szintén szeretnék megosztani, de elkülönítve az ollózott olvasósaroktól és a hajónaplótól is.
    • Alapinfók: Ez az oldal, amit most épp nézel. Mint kihelyezett térképeken az “Itt áll ön” jelölés.

 

Banner

Néhány információ a régebbi cikkek pixeles borítóképeihez: ideklikk

 

Útvesztési alapfogalmak

Sztalker: A Zóna sajátos szabályszerűségeit kutató, a Zónába rendszeresen látogató és oda kalauzoló személy megnevezése. Más metaforája még a révész, idegenvezető, kalauz, sámán, bódhiszattva is. A megnevezés Tarkovszkij filmjének címéből ered.
Neves sztalkerek: Philip K. Dick, Ady Endre, József Attila, Bereményi Géza, Víg Mihály, Őz Zsolt, David Lynch, Carl Gustav Jung, Popper Péter, Robert Del Naja, David Fincher, Molnár Béla, Andrej Tarkovszkij, Tarr Béla, Sergio Leone, Alexander Jodorowsky, Kim Ki-duk, Joseph Conrad, Darren Aronofsky, Waszlavik Gazember Petőfi Velorex Ullmann Camambert Mónika Sámán László, Bódy Gábor, William Gibson, T. D. Lemon Danny Budman 1900, Szergej Ivanov (Szókratész), Odüsszeusz, Kuan Szajhung, Jim Jarmusch, H. C. Agrippa von Nettesheim, stb... vagy épp egész kollektívák (pl.: Pink Floyd, Depeche Mode, Sziámi Ultrarock, Monty Python, stb.)

Bódhiszattva: A buddhizmusban így hívják azt a személyt, aki bár törekszik a megvilágosodásra (vagy megvalósította azt), de a többi érző lény iránti együttérzésből nem "hajtja végre" az ellobbanást (a nirvánát), hanem a létforgatagban (szamszára) maradva segíti a tévelygőket.

Mahásziddha: Az indiai kultúrában olyan személy, aki a megvilágosodást nem valamilyen iskola vagy vallás formális, rendezett és központilag fegyelmezett keretei között valósítotja meg, hanem egyedi természetét kiaknázva, saját megérzéseit követve, de azt következetesen. Ezt nevezik balkezes útnak, hozzáállásnak is. (Bővebben lásd Soós Sándor: A nyolcvannégy mahásziddha legendája című könyvében.)

Zóna: Az útvesztő másik neve. Az a ‘helyszín’, ahol az értelem és racionalitás szabályai többé-kevésbé megszűnnek. A ‘helyszín’ megnevezés átvitt értelmű, tulajdonképpen egy viszonylag körülhatárolható tudat-tartalom, mint egy lelki krízis és környezete. Ilyen zónák lehetnek például a Minotaurusz barlangja, a tudat és az álom, egy vers, egy kóan, egy mese vagy éppen Csepel.

Zónázás: Más néven bolyongás. Azt a folyamatot hívjuk így, amikor a személy a Zónába merészkedik és azt kutatja, próbálja megérteni, megérezni. Ez lehet egy pszichoterápiás alkalom, egy megfelelő film megnézése vagy vers olvasása, egyes berúgás (beszélgetve vagy alkotva) vagy egy bonyolult hivatali tortúra elintézése (lásd: Asterix 12 próbája c. rajzfilm idevágó jelenetét), egyes meditálások és révülések, egy alkotás létrehozása.

Útvesztési okok: Az útvesztőben bolyongásnak két féle oka lehet: kalandkeresés vagy kiútkeresés. A kalandkeresés oka az újdonságok keresése, aminek oka a sablonosság meghaladása, a testi / lelki / szellemi frissesség helyreállítása vagy fenntartása. A kiútkeresés oka a fáradság, kimerültség, amikor az embert annyira elöntik a különböző ingerek, teendők, hogy nem találja saját helyét. Nem tudja merre kell továbbmennie ahhoz, hogy jó otthon érezze magát a bőrében. (Megjegyzendő, hogy a továbbmenésben a “tovább” időnként visszafordulást jelent, lásd: Vak Köz.) A kalandkeresés okozhat kiútkeresést és fordítva is, a kiútkeresés közben rájöhet az ember, hogy a sablonosság meghaladása, a szkandhák feloldása a módszer, ami kalanddal jár együtt.

Vak Köz: Általában ezek változatos hurokfolyosók, vagy olyan átjárók együttese, kisebb labirintusok a nagyon belül. Némelyik útvesztőben óriási övezet van belőle, amelyben céltalanul lehet kóborolni. Általában csak egy bejárata van, vagyis ha ki akarsz belőle keveredni, meg kell találnod az eredetét.

A Nagy Mittudoménmicsoda a végtelenül végtelen dolgok világában lebeg, talán ki is tölti teljesen, csak mi itt az ideiglenesen véges dolgok világában elég homályosan érzékeljük. Az emberek életük jó részét azzal töltik, hogy próbálják megtippelni...” [tovább]

Lakodalmas ezotéria: A ‘kocsmai filozófia’ közeli rokona, de hangsúlyosan lelki, életviteli, világnézeti vetületű. Megreked a könnyen emészthető, frappánsnak hangzó féligazságoknál, pár szavas bölcsességeknél, melyeknek zanzásított jelszavai transzparensekre is elférnek. Pl.: ‘Engedd el!’, ‘Itt és most!’, ‘Csak a jelen számít.’, ‘Bevonzottad.’, ‘Légy pozitív.’

(Spiri)túrista: Az a személy, akit úgymond érdekel a zónázás, de annak megelégszik a lakodalmas ezotéria szintjével. A Zónában csak átutazó, bámész, jött-ment. A spiritúrista számára az ezotéria megelégszik saját életének könnyebbé, szellemileg kényelmesebbé tételével azzal, hogy az élet, halál és szerelem kérdéseire előmelegített, előrágott feleleteket kap. Benéz ide, bekukkant oda, felcsipeget pár mondatot, aztán továbbáll és boldogan meséli másnak élményeit.

 

“Mainapság a tanulók azért nem lelik föl a valóságot, mert neveken és szavakon kívül nem ismernek egyebet... Végigböngésznek különböző iratokat, spekulálnak, kalkulálnak, majd fölcsipegetnek néhány frázist, hogy azután a maguk céljára forgassák.” (Lincsi/Rinzai apát)

 

 

“A tudattalan mindenféle ködös, félrevezető, különös lényt és borzalmat vetít az emberi álmok, nappali képzelet vagy őrület formájában; az emberi létezés birodalma ugyanis a tudatosságnak nevezett, viszonylag tiszta és takaros kis házikó padlója alatt folytatódik lent a mélyben, Aladdin feltáratlan barlangjában. Ott azonban nem csak kincsek rejtőznek, hanem veszélyes dzsinnek is: a kellemetlen vagy elfojtott pszichés erők, amelyeket nem akartunk vagy nem mertünk meghívni az életünkbe. Ezek örökre rejtve maradhatnak, de éppígy egy elejtett szó, a táj illata, egy csésze tea íze vagy egy elkapott pillantás megnyomhatja a varázsgombot, és máris veszélyes hírnökök jelennek meg az emberi elmében. Veszélyesek, mert fenyegetik azt a gondosan szőtt biztonsági hálót, amelyet önmagunk és a családunk köré szőttünk. Ugyanakkor ördögien izgalmasak is, hiszen ezek jelentik a kulcsot, amellyel az önismeret rettegett és vágyott kalandjának egész birodalma tárul fel előttünk. Összeomlik a világ, amelyet felépítettünk, és amelyben élünk; de aztán csodálatosan újjáépül, hogy egy merészebb, tisztább, tágasabb, kiteljesedett emberi életnek adjon helyet - ez a csábító ígérete és borzalma is egyben ezeknek a magunkban hordott mitológia világában felmerülő, felkavaró éjszakai látogatásoknak.” (Joseph Campbell: Az ezerarcú hős)

 

remek1.jpg

remek2.jpg

 

drótposta: karak.ug@gmail.com
társoldal: www.theszeusz.blog.hu

Szólj hozzá

zóna lakodalmas ezotéria