2013. jan 18.

Az irányítás határai

írta: Trezor atya
Az irányítás határai

Tömören: olyan, mintha összegyúrták volna a Sztalker és Az amerikai című filmeket. Nekem nagyon tetszik. Jim Jarmusch filmje.

Egy kicsit lemaradtam erről a filmről, mert én csak pár hónapja hallottam róla, pedig kiderült, hogy több, mint három éve jött be kishazánkba. Na sebaj.

Természetesen az alábbiakat, csak a film megnézése után érdemes elolvasni (már akit érdekel egyáltalán), nehogy előre lelőjek dolgokat vagy befolyásoljam az első spontán élményt.

A kritikusok nagyon prüszkültek, meg nyüszítettek erre a filmre (lásd a Port.hu oldalon összegyűjtött kritikákat), amit egyébként én részben megértek, néha én is azon gondolkodtam, hogy talán félig blöff film, de szerintem nem az. Szerintem ez a film is a "zónázó" filmek közé tartozik, mint a Sztalker, a Halott ember, a Melquiades Estrada három temetése vagy az A tanú szeme – eléggé álomszerű. Azt hiszem, a kritikusok nem tudtak eléggé elvonatkoztatni, nem találták meg a kul-csot hozzá, ez a film ugyanis nem a "kinti világban" játszódik, hanem belül. Persze ez csak az én meglátásom, mindenesetre, ahogy én látom a filmet, úgy helyére kerülnek a dolgok, van értelmük. Az egyik kritikus például azt írja, hogy a filmnek mintha nem lenne vége, a főszereplő átöltözik és új munkára indul. Talán. Nekem meg az jön le, hogy megoldotta a belső gubancát és a kontrollt jelképező öltönyt immár szabadidőruhára váltja, jelezvén, hogy megszabadult belső terhétől, ami mellett nem engedhette el magát, megtalálta önmagát a világban. Mint amikor a Kontrollban a főhős a végén rálép a mozgólépcsőre és kijut az árnyékvilág, a bar-lang, az alvilág fogságából, a továbbiakban már nem börtön, a rácsok széttörtek, a falak felszívódtak. A Bill Murray által alakított "nagykutya" pedig valami olyasmi szerintem, amihez az Európa Kiadó dalának egy sora illik leginkább:

“Agyamban kopasz cenzor ül”

Az egyik újság azt a címet adta a kritikájának, hogy

“Jozef K. akcióban”

– ez mondjuk szerintem kifejezetten találó és szellemes :) De maga a kritika egésze is jó, de kiegészítve azokkal, amiket még én hozzáírnék ;)

Sok minden jut még eszembe a filmmel kapcsolatban, de természetesen, ahogy az már lenni szokott, lusta vagyok mind leírni.

 

AZ IRÁNYÍTÁS HATÁRAI
(The Limits of Control)
amerikai film
írta és rendezte: Jim Jarmusch
hivatalos honlap
port.hu
imdb.com

 

Szólj hozzá

mozi saját misztika zóna